הוכרזו הזוכים בפסטיבל דוקאביב 2019

זוכי התחרות


זוכי התחרות הישראלית

פרס הווארד גילמן לסרט הישראלי הטוב ביותר

לאה צמל, עורכת דין

בימוי: רחל לאה ג'ונס ופיליפ בלאיש

בסך 70,000 ₪
באדיבות קרן הווארד גילמן לתרבות ישראל
מענק השכרת ציוד באדיבות: גליקסון
מענק משמרות עריכה באדיבות: אולפני אדיט
הסרט הישראלי הטוב ביותר יזכה לקבל גם מענק שיווק מיוחד מטעם מועצת הפיס לתרבות ולאמנות. המענק בסך 150,000₪ יוענק לזוכים בשתי פעימות. 100,000 ₪ כשהסרט יגיש מועמדותו לאוסקר ו-50,000 ₪ נוספים במידה והסרט יתקדם במרוץ ויבחר לרשימה הקצרה של האוסקר.

נימוקי חבר השיפוט: הסרט הדוקומנטרי הישראלי הטוב ביותר הוא פרויקט מעורר מחשבה העוסק בנושא חשוב ומדגים מיומנויות קולנועיות מרשימות, ובהן בולט במיוחד השימוש החדשני והחכם באנימציה. הסרט משרטט דיוקן מורכב של אישה חזקה ומעוררת השראה המאמינה בכל ליבה בצדקת דרכה. על היכולת לייצג נאמנה את דמותה היוצאת דופן, הרואה תקווה כשאחרים רואים רק מאמץ עקר – חבר השופטים מעניק את הפרס לרחל לאה ג'ונס ולפיליפ בלאיש על סרטם לאה צמל, עורכת דין.

קראו עוד על הסרט

פרס יוסי קאופמן לבימוי

פגות תוקף

בימוי: שוש שלם והילה מדליה

בסך 25,000 ₪ באדיבות קרן מקור לסרטי קולנוע וטלוויזיה. הפרס מתחלק ל-10,000 ₪ מענק ישיר ו-15,000 ₪ מענק פיתוח לסרט דוקומנטרי חדש.

נימוקי חבר השיפוט: בבחירתן המושכלת והכנה בדמויות המשלבות רגש והומור, ובשימוש בשפה קולנועית מוקפדת, מצליחות הבמאיות לשרטט דיוקן אינטימי וייחודי של נשים שנשארות בליבנו ללא תאריך תפוגה.

קראו עוד על הסרט

פרס חבר השופטים

היה היה ילד

בימוי: אורי לוי

בסך 20,000 ₪ באדיבות הראל השקעות בביטוח ושירותים פיננסיים

נימוקי חבר השיפוט: פרס חבר השופטים מוענק לסרט המשרטט במיומנות רבה את הדינמיקה האינטימית המתקיימת בתוך משפחה שיש בה ילד עם צרכים מיוחדים. בהרבה רגישות ובכנות יוצאת דופן, מציג הבמאי את כל בני המשפחה במלוא מורכבותם ובוחן בחינה מעמיקה את האתגרים העומדים לפניהם ואת ההקרבה שהם נדרשים לה למען הכלל.

קראו עוד על הסרט

פרס ראש עיריית תל אביב-יפו לסרט ביכורים

האחות של מוסוליני

בימוי: ג'ונה סולימאן

בסך 30,000 ₪ באדיבות ראש עיריית תל אביב יפו

נימוקי חבר השיפוט: באיזון מושלם של תוכן וצורה, מצליח הסרט לבטא מצב אנושי מורכב המתקיים בשטח מצומצם של מטרים רבועים אחדים. בסרט כבד אך קליל, מדגימה הבמאית בדיוק מרשים כיצד ניתן להציג דמות על-זמנית באופן עקבי ומושכל.

קראו עוד על הסרט

פרס הצילום

האחות של מוסוליני

צילום: ג'ונה סולימאן

בסך 7,000 ₪ באדיבות כאן | תאגיד השידור הישראלי

נימוקי חבר השיפוט: במרחב נתון ומוגבל, מצליחה יוצרת הסרט ליצור מבנים תיאטרליים עדינים המבטאים את חיי היומיום של הדמויות. בשפה מינימליסטית ומוקפדת, הופך המרחב היומיומי למרחב קולנועי – פשוט ומחניק לעיתים – המאפשר לקרן אור מזדמנת להאיר את המסך ולגעת בצופה.

קראו עוד על הסרט

פרס העריכה

פגות תוקף

עריכה: ז'ואל אלכסיס

בסך 7,000 ₪ באדיבות כאן | תאגיד השידור הישראלי

נימוקי חבר השיפוט: בקצב קולח וברגישות רבה, העורכת טווה את שלושת קווי העלילה המקבילים של גיבורות הסרט, שמתלכדים לכדי נָרָטִיב משותף וחוויה רגשית שלמה.

קראו עוד על הסרט

פרס התחקיר

אין אריות בתל אביב

תחקיר: כרמית ספיר וייץ וגליה דרור

בסך 7,000 ₪ באדיבות כאן | תאגיד השידור הישראלי

נימוקי חבר השיפוט: על החפירה המעמיקה מתחת לאבני העיר ועל חשיפת השכבות הארכיאולוגיות החבויות בה, על החייאת ההיסטוריה המפתיעה והנשכחת של גן החיות של תל אביב ועל השבתן של דמויות ססגוניות ושל חיות פרא אבודות אל המרחב העירוני.

קראו עוד על הסרט

זוכי התחרות הבינלאומית

פרס הסרט הבינלאומי הטוב ביותר

ארץ הדבש

בימוי: תמרה קוטבסקה וליובומיר סטפנוב

בסך 20,000 ₪ באדיבות משרד התרבות והספורט – מועצת הקולנוע

נימוקי חבר השיפוט: חבר השופטים החליט פה אחד להעניק את פרס הסרט הבינלאומי הטוב ביותר ליצירה שמתמקדת בקהילה החיה בשולי החברה. הודות ליכולת סיפורית מרשימה ואסתטיקה מלאת השראה, הסרט מצליח להיות הרבה יותר ממסמך חברתי, והופך בהדרגה לדיוקן מטלטל של אישה יוצאת דופן. הדרך האינטימית שבה הסרט מתבונן על השבריריות של הקיום האנושי בקשר העמוק שלו עם הטבע, שבתה את ליבנו.

קראו עוד על הסרט

ציון לשבח בתחרות הבינלאומית

נוסעי חצות

בימוי: חסאן פאזילי

נימוקי חבר השיפוט: חבר השופטים החליט להעניק ציון לשבח לסרט שמצליח לתעד מבפנים את המסע המצמרר של משפחה אפגאנית, הנלחמת ללא לאות על החופש שלה ועל כבודה האנושי.

קראו עוד על הסרט

זוכי תחרות עומק שדה

פרס החזון האמנותי בתחרות עומק שדה

סילביה

בימוי: מריה סילביה אסטבה

בסך 10,000 ₪ באדיבות משרד התרבות והספורט – מועצת הקולנוע

נימוקי חבר השיפוט: באומץ, באותנטיות בלתי מתפשרת ובמהלך קולנועי מקורי, חושפת במאית הסרט חומרים אישיים, ומאתגרת מוסכמות סגנוניות כגון ווייס-אובר ופלאשבק. באמצעות הזיכרון היא מצליחה ליצור חוויות שונות של מציאות אינטימית ולטוות את נקודות המבט שלה ושל אחיותיה לכדי מבע אחד. באופן זה מפורקת הדיכוטומיה שבין ההיסטוריה האישית לזו הקולקטיבית, בין הפרטי לציבורי, בין האוניברסלי לכאורה ובין המסקנה הבלתי נמנעת שהחיים האישיים והעולמות הפנימיים העמוקים שלנו משותפים לאנשים נוספים מדורות אחרים וממקומות אחרים, רחוקים.

קראו עוד על הסרט

ציון לשבח בתחרות עומק שדה

תהודה

בימוי: איתי מרום

נימוקי חבר השיפוט: על ההתמסרות הגדולה למדיום הקולנועי, על היכולת להציג את העולם הכה-מצומצם של שירת האופרה ברוחב-לב אך גם בעדינות, ובלי לגלוש אל התיאטרלי. נוסף על כל אלה, בבחינתו את היחסים הייחודיים שבין מורה לתלמיד או לתלמידה, הצליח הבמאי להעמיק אל מעבר למובן מאליו ולחשוף מצבים ומאזני כוחות מורכבים. לסיום אי אפשר שלא להזכיר את הצילום, המציב סצנות שעיקרן נוכחות אנושית, אל מול רגעים שהאדריכלות ממלאת בהם תפקיד כפול, של מעין אִינְטֶרְמֶצוֹ, מבלי לוותר על יופייה.

קראו עוד על הסרט

הזוכה בתחרות הקצרים

פרס הסרט הקצר הטוב ביותר

ביצה

בימוי: מרטינה סקרפלי

בסך 4,000 ₪ באדיבות משרד התרבות והספורט – מועצת הקולנוע

נימוקי חבר השיפוט: בתסריט מדויק, בתוכן חד כתער ובעיצוב סאונד מפורט וקפדני לא פחות מהדימוי, כולאת אותנו הבמאית בעולם קולנועי, מושלם, מצומצם, מפתה ודוחה, מכיל ומוקיע, מרובע ועגול. במיומנות מרשימה, מייצרת הבימאית שפה שמצליחה לתת ביטוי ויזואלי למאבק עם ונגד פגיעה עצמית.

קראו עוד על הסרט

זוכי תחרות סרטי הסטודנטים ע"ש ולזכרה של רותי גוטסמן

פרס ראשון

שירה תמה

בימוי: שיר חורי אבו | מכללת ספיר

10,000₪ באדיבות יואב גוטסמן, מענק השכרת ציוד: גליקסון, מענק משמרות עריכה: אולפני אדיט

נימוקי חבר השיפוט: נקודת המבט של הבמאית מספקת פרספקטיבה ייחודית לנושא שנוי במחלוקת, ומשקפת את הדרך שבה אידיאולוגיה עוברת מדור לדור. בדרכה הקולנועית החכמה והאמיצה, רומזת הבמאית על הדמיון הבלתי נסבל בין קבוצות קיצוניות שונות שאנו מכירים ממציאויות מקבילות. זהו סיפור רגיש של התבגרות, המצליח לשזור חמלה וביקורת כלפי הדמויות, ובו בזמן מאפשר לנו הקהל הצופה, לעצב את דעתנו בנושא.

קראו עוד על הסרט

פרס שני

הצל של הצמות

בימוי: רותם דימנד | סם שפיגל, בית הספר ליצירה קולנועית

בסך 6,000 ₪ באדיבות יואב גוטסמן

נימוקי חבר השיפוט: סרט תיעודי מרגש ומרובד על אהבה, אימהות ובנייה של זיכרונות. הבמאית משתמשת במבנה קולנועי חכם ורגיש בכדי לספר סיפור אינטימי על שלושה דורות של נשים במשפחה אחת. בעוד חומרי הארכיון מציגים לפנינו חיי משפחה אידיליים ונוסטלגיים, השיחה המתקיימת על רקע אותן התמונות, משתפת ברגע פרטי ואינטימי המספר סיפור אחר, מה שמייצר רובד עמוק ומורכב למערכת היחסים. באופן זה, מלמד הסרט על האופן שבו אנו, כבני אדם, מעצבים את זיכרונותינו.

קראו עוד על הסרט

פרס שלישי

פרוזדור

בימוי: נטע שקד | סם שפיגל, בית הספר ליצירה קולנועית

בסך 4,000 ₪ באדיבות יואב גוטסמן

נימוקי חבר השיפוט: באמצעות פרספקטיבה אלגנטית ונקייה מאוד, מאפשר הסרט לצופים בו להיות כעדים במקום שבו כל הזמן יש אובדן. הקולנוע הסטטי מקרב אותנו לחוויות של האנשים המתמודדים עם מוות על בסיס יום-יומי. נדמה שגישתה של הבמאית באה להמחיש לנו את המסירות והענווה שעבודה כזו מצריכה, ובה בעת ממחישה את האופי היום-יומי, המתמשך והמחזורי של עבודה מהסוג כזאת.

קראו עוד על הסרט

מלגת הצטיינות ע’‘ש משה לב בתחום הצילום

עולם קטן

צילום: אלינה מיטלמן | המרכז האקדמי ויצו חיפה המחלקה לצילום

בסך 7,500 ₪ באדיבות: דפנה לב

נימוקי חבר השיפוט: עבודת הצילום היפהפייה נותנת לנו הצצה למיקרוקוסמוס המתרחש בתוך דירה קטנה באזור פחות מוכר בישראל – כזה שאנחנו כמעט ולא רואים על מסך הקולנוע. טקסים רוחניים, מוסיקה, פנטזיה וחלומות שבורים מאוגדים כולם במקום אחד ומונגשים אל הקהל הצופה בחמלה ובאהבה רבה.

קראו עוד על הסרט

מלגת הצטיינות ע’‘ש משה לב בתחום העריכה

כסאות רפאים

עריכה: אלון סהר | בית הספר לקולנוע ע’‘ש סטיב טיש, אוניברסיטת תל אביב

בסך 7,500 ₪ באדיבות: דפנה לב

נימוקי חבר השיפוט: עריכה חכמה המשלבת בצורה מושלמת חומר ארכיוני, אנימציה וסצנות דוקומנטריות מלאות בהומור. שיעור היסטוריה שנון ואירוני על איך רעיונות חברתיים גדולים שנוצרו עבור ההמון, הופכים לסחורה עבור המעטים שיכולים להרשות זאת לעצמם. עם האתגר של גיבורים המגולמים באמצעות אובייקטים דוממים בלבד, עבודת העריכה לוקחת פניות חדשות ומפתיעות, מה שגורם לנו כצופים להסתכל על הסיטואציה המוצגת במגוון נקודות מבט בו-זמנית.

קראו עוד על הסרט

פרס NEXT! לפרויקט חדשני

הוענק לפרויקט: אילת ממי של מיכאל ליאני .
הפרס בסך 4,000 ₪, באדיבות: משרד התרבות והספורט – מועצת הקולנוע

פיצ'ינג דוקאביב

מענקים בסך כולל של 49,000 ש’‘ח הוענקו לסרטי גמר מיועדים בפיצ'ינג דוקאביב לסטודנטים

מענק קרן גשר לקולנוע רב תרבותי ו-yes דוקו בסך 21,000 ₪

הוענק לסרט חטיפות למען נישואין של נסטור צ'אישווילי | בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב.

הסרט מציג סיפורים שונים בנושא חטיפה למען נישואין בגאורגיה, כולל במשפחתו של הבמאי, ולאו דווקא מצד הקרבן.

נימוקי השופטים: על בחירה בנושא גדול, אוניברסלי ובלתי מוכר העוסק בזכויות אדם, לצד עשייה קולנועית מרהיבה ונוכחות מורגשת של אמן קולנועי אמיתי.

מענק הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה בסך 18,000 ₪

הוענק לסרט זנבות של נטע עמירם | מנשר לאמנויות

הסרט מתעד את סיפור בית האבות לכלבים שהקים קובי ברוק כדי להילחם בהמתות החסד.

נימוקי השופטים: מוות בכבוד לכלבים הוא נושא לא מוכר, שבנוסף להיותו מרתק הוא גם מהווה אילוסטרציה לסוגיית המוות בכבוד לבני אדם ומעלה סוגיות מוסריות מרתקות. הדמויות בסרט – הן בעל החווה והן הכלבים עצמם – מקנות גם הם פוטנציאל רב לסרט.

מענק הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה בסך 10,000 ₪

הוענק לסרט הדייג האחרון בכינרת של טאישי טאנאקה | בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב, אמנויות המסך

הסרט חוקר את הקשר בין הברית החדשה למפגש האינטימי והרוחני של הדייג הישראלי בכנרת, מול במאי יפני, בן קהילת מקויה.

נימוקי השופטים: השאלה מדוע בחר ישו בדייגי הכינרת היא שאלה מרתקת למאות מיליוני נוצרים ברחבי העולם, וכן לישראלים ולבני המקויה. העיסוק בדייגים ובים כינרת מאפשר להציג זוויות מרתקות נוספות, וכן הצילום שהוצג בטריילר מראה שפה תיעודית עשירה ביותר. הן הנושא והן היוצר מבטיחים סרט מרתק ורב שכבות.

מענק חונכות של קרן גשר לקולנוע רב תרבותי ומענק אופוס הפקות עבור 2 ימי חדר עריכה אונליין

הוענק לסרט אדיס זאמאן של אצ'נפה גלה | בית הספר לתקשורת וקולנוע, מכללת סמינר הקיבוצים

הסרט מחדד את הפער בין החלום למציאות של ארץ ישראל כפי שהוא מתבטא במועדון קשישים ממוצא אתיופי.

נימוקי השופטים: סרט המביא לראשונה אל המסך דמויות מלאות עוצמה וכאב המספרות סיפור גדול של עדה שלמה.

מענק אולפני ג'אנגל סאונד עבור 3 ימי עריכת סאונד

הוענק לסרט בשני הציפורים לא יצייצו של טל כהן | מכללת תל חי

על פאהד איש צד’‘ל וגורלו בישראל.

הוענק לסרט בית מלון של רומי לי | מנשר לאמנות

על זיכרון מתפוגג ונשמר בארכיון המשפחתי.

פרס הקהל

"היה היה ילד" של אורי לוי זכה בפרס הקהל של פסטיבל דוקאביב 2019, הפסטיבל הבינלאומי ה-21 לקולנוע דוקומנטרי

הפסטיבל רשם השנה שיא חדש של כ- 67,000 איש ואישה שהגיעו לסינמטק תל אביב ולאירועי הפסטיבל השונים ברחבי העיר תל אביב יפו. זו עלייה של 11% מפסטיבל דוקאביב 2018.

העשיריה הפותחת של פרס הקהל:

היה היה ילד, בימוי והפקה: אורי לוי. ישודר ב-yes דוקו.

תמונת חייו, סיפורו של צלם הטבע עמוס נחום. בימוי: יונתן ניר, דני מנקין. הפקה: יונתן ניר, דני מנקין, ננסי ספילברג, אורי אייזן, מירית אייזן, רוג'ר פישמן. ישודר ב- .HOT8

ביחד לבד, על אישה מעוררת השראה שמקדישה את חייה לחיבוק תינוקות נטושים ועזרה לנזקקים. בימוי: מיה טיברמן, כינרת חי-גילאור הפקה: שלום גודמן. ישודר ב-yes דוקו.

ילדי האשראם , על האשראם ההודי בו גדל הבמאי ומסעו אל הסוד מעברו. בימוי: יהונתן אופק. הפקה: יהונתן אופק ואיתמר לוריא. ישודר ב- .HOT8

חווה קטנה גדולה, על זוג מלוס אנג'לס שמקים חווה אקולוגית ומתמודד עם הקשיים שמציב לו הטבע. בימוי: ג'ון צ'סטר. הפקה: ג'ון צ'סטר, סנדרה קיטס.

הסוד שכולם יודעים, על סוד חייו של נסיך הימין הקיצוני. בימוי: אילן מזרחי, הפקה: נמרוד שנית. ישודר ב-yes דוקו.

גולדה, סיפורה של האישה הראשונה והיחידה שהנהיגה את ישראל. בימוי: שגיא בורנשטיין, אודי ניר, שני רוזנס. הפקה: שגיא בורנשטיין, אודי ניר, גאורג טשורטשנטהאלר, כריסטיאן ביטס. ישודר ב- .HOT8

הגברת G , על לאה גוטליב, האישה האגדית העומדת מאחורי מותג בגדי הים גוטקס. בימוי: דלית קימור. הפקה: יהלי גת. ישודר בכאן 11.

החוף הנפרד, על החוף היחיד המפריד בין גברים לנשים והנשים הפוקדות אותו. בימוי: קרין קיינר. הפקה: לוי זיני, קרין קיינר, אבישי פרץ. ישודר ב- .HOT8

זונה כמוני, סיפורה של צ'ילה, שורדת זנות וסחר בנשים שמחפשת את חוטפיה. בימוי: יעל שחר, שרון יעיש. הפקה: אלעד פלג, חגי ארד. ישודר ב-yes דוקו.