להרשמהיום ראשון | 25.5 | 12:00 | סינמטק 2
ביוזמת קרן גשר לקולנוע רב תרבותי ויד הנדיב בשיתוף פסטיבל דוקאביב
יוצרות ויוצרי קולנוע חברו לחוקרות וחוקרים מהאקדמיה, לפיתוח משותף של סרטי תעודה המתבססים או שואבים את השראתם ממחקרים במדעי הרוח והאמנויות.
שבעה צוותים לקחו חלק במעבדה, המציעה פרדיגמה של תהליך יצירה במרחב המספק כר פורה ומפרה של שיח הדדי ודיון מעשיר, כמסגרת לחשיבה ויצירה משותפת, להעמקת רבדי התסריט ולהרחבת נקודות המבט, סביב המחקר, התמה והשפה הקולנועית של היצירה.
הסרטים שיוצגו, מציבים במרכזם דילמות מוסריות וחברתיות סביב מלחמה ותיעוד, אתיקה וממסד, חשבון נפש וזיכרון לאומי, בין שימור להסתרה של תרבות ומסורת עתיקה, יחסים בין דוריים, נורמות, אפליה ודרכים להנצחה. עיבוד לקולנוע המגובה בחומרי ארכיון נדירים, סביב תהיות קיומיות העולות דרך חיבור בין מחקר אקדמי מעמיק לבין יצירה דוקומנטרית מקורית.
פיתוח תוכנית המעבדה: זיו נווה
מנחים: פרופ' דן גבע ופרופ' תמר אלאור
מנהלי המעבדה: יעל יקירביץ' וגיל פרמון
מענקי הפקה בסך כולל של כ-700 אלף ש"ח יוענקו לפרויקטים הנבחרים.
הסרטים המשתתפים

They never left
במאית | ענת ווגמן
מפיקה | איילת אפרתי
עורכת וידאו ותסריטאית שותפה | שרון יעיש
חוקר | פרופ' עופר אשכנזי
ארכיון נדיר חושף סיפור אהבה מצולם מתחילת המאה העשרים בברלין, בין אוטו מאייר, צעיר יהודי גרמני לבין גרטרוד, נוצריה, המבוגרת ממנו בעשור. דרך מאות תמונות מרהיבות ועשרות דפי יומנים ומכתבים הם מתעדים את אהבתם העיקשת אל מול המציאות המשתנה לנגד עיניהם, במהלך עליית הנאצים לשלטון ותהליך ההגירה הכפויה לפלשתינה. בשעה שהקרקע נשמטת תחת רגליהם, המצלמה והמכתבים עבורם הם כלי מאבק לשימור הזיכרון וחיפוש זהות. בעולם שבו הם מאבדים את מקומם שוב ושוב, הם נאחזים במעשה התיעוד ובאהבתם זה לזו.

המסמך האחרון
בימוי | טל מיכאל
עריכת תוכן ותחקיר | טל מיכאל, תומר אסייג
הפקה | רוני מנור, שגית שלום - מעגלות הפקות בע''מ
מחקר | פרופסור דפנה הקרו
''מסמך האחרון'' היא סדרת דוקו-פשע שנכנסת לכספת הכי נפיצה במשפחה – הצוואה. בכל פרק נחשף סיפור ירושה שבמרכזו שאלה אחת חמקמקה: מה באמת רצה המנוח בצוואתו? דרך תבנית של רשומון וגרסאות סותרות, הסדרה חוקרת שאלות של זהות, צדק וכוח בישראל.
המתעדים
מפיקה ובמאית | ארנה רביב
מפיקה ובמאית | דינה זילבר
חוקרת | ד''ר רננה קידר
''המתעדים'' עוקב אחר אובססיית התיעוד שפקדה את ישראל לאחר אירועי שבעה באוקטובר, באמצעות סיפורם של חמישה אנשים שהתמסרו באופן טוטאלי למלאכת התיעוד של האסון, ומשלמים בגינה מחירים אישיים, משפחתיים וחברתיים כבדים. הסרט חושף את השאלות שעולות עם הפרטת בניית הזיכרון הלאומי, ואת המתח בין שימור הטראומה לבין היכולת להשתחרר ממנה ולהירפא כפרטים וכחברה.
כת תוצרת ישראל
במאי | אורי בר-און
מפיקה | איילת אפרתי
יוצרת ועורכת תוכן/וידאו: איילת בק
חוקרת | דוקטור רחל ורצברגר
הרוחניות הישראלית משמרת את המתח בין מסורת לחידוש, בין קולקטיביזם לאינדיבידואליזם ובין זהות יהודית ממוסדת לרוחניות פתוחה. בעוד שבשנות השבעים נתפסה הרוחניות כמאיימת וכחלק מ''תופעת הכתות'', הרי שמאוחר יותר, משנות התשעים ואילך, הרוחניות הפכה לחלק מהשיח המרכזי בישראל עם חדירת תרבות העידן החדש.
סרט המשרטט תופעה שהשפיעה על רבים, שחייהם השתנו בעקבותיה ללא היכר.
שוטינג
בימוי, תסריט והפקה | נטעלי בראון
מפיקה שותפה | טל ברדה
חוקר | ד''ר שמוליק דובדבני
צילום | איתי מרום
עריכה | נילי פלר
מלחמה ששוחזרה לצורך הפקת סרט קולנוע הביאה למנוסה של כפר ברמת הגולן; נשק הושתל בביתה של משפחה פלסטינית במזרח ירושלים לצורך בימוי סצנת אקשן; ואיש אביזרים ונשקים מתגלה כהלום קרב שמתמודד עם טראומה מוסרית.
הטרילוגיה בוחנת את ההיבטים האתיים של מעשה השיחזור ואת האופן שבו אחיזת המילטריזם בחברה הישראלית משחיתה (גם) את הקולנוע.
תופסי האוריות (שם זמני)
במאי ומפיק | אילן יגודה
חוקרת | פרופ' דלית רום שילוני
בני דור שני לעלייה מאתיופיה מחפשים חיבור לעברם באמצעות חקר האוריות, כתבי הקודש העתיקים של עדתם. קליטתם של בני העדה האתיופית בארץ הייתה הקשה מכל גלי העלייה האחרים. המסגרות שקלטו אותם הציבו בפניהם מודלים של תרבות ודת מחמירה, שלתרבות שבאו ממנה לא היה בהן מקום. זהו סרט שמלווה את ניסיונם להתחבר מחדש באמצעות המחקר למסורות הדתיות העתיקות של עדתם, ולנסות לכונן זהות חדשה ישנה.