יום ה' | 26.5 | 11:00 | סינמטק 2

אירוע ההזנקה של המעבדה לפיתוח והפקת סרטים בהשראת מדעי הרוח והאמנויות 2022


חוקרות וחוקרים מהאקדמיה, יציגו בפני יוצרות ויוצרי קולנוע את הנושא המחקרי שלהם ב-5 דקות, כבסיס לסרט או סדרה תיעודית, בין אם הנושא מהדהד לתסריט קיים ובין אם הוא מצית את הדמיון כמקור השראה ליצירה. בואו לשמוע על המיזם ולפגוש את השותף או השותפה ליצירה קולנועית שתפותח במעבדה של המיזם ברוח הקולנוע 2022
מנחה: תם אהרון

לאחר הפיצ'ינג יתקיימו מפגשים ("ספיד דייטינג") על כוס יין עם א.נשי אקדמיה שהציגו וצוות המיזם.

המעבדה "ברוח הקולנוע" מאפשרת מרחב ליצירה ולשיח מעמיק סביב תהליך פיתוח התסריט, ליווי מקצועי ומענקי פיתוח והפקה בסך כולל של כמיליון שקלים. שנה שנייה לפרויקט המשותף לקרן גשר לקולנוע רב תרבותי, יד הנדיב ובשיתוף פסטיבל דוק אביב

להרשמה לספיד דייטינג לחץ כאן


החוקרים והחוקרות שיציגו באירוע

דוקטור שרה כהן שבוט

ראשת התכנית ללימודי נשים ומגדר, אוניברסיטת חיפה
לידה- איזה מין חוויה עבור נשים? באיזה אופן הגוף מעורב בה? ומהי אלימות מילדותית- אלימות מנורמלת ברובה, שנשים עוברות כחלק מהלידה בביתי החולים.

פרופסור אורי ברטל

המחלקה לתרבות חזותית וחומרית, בצלאל – אקדמיה לאמנות ועיצוב
נושא המחקר
כיצד המכנסיים, הספר והמזלג שינו את האנושות? מחקר המציג את מהפכת העיצוב, הרגע בתרבות החומרית שבו זכו האובייקטים המעוצבים במעמד חדש ובעל השפעה על ההתנהגות האנושית ועל פוליטיקת הזהויות שלנו.

דוקטור אמיר טייכר

היסטוריה כללית, אוניברסיטת תל אביב
נושא המחקר
הצילום ושברו: מסע חוצה יבשות בעקבות תמונה המתעדת מדידת גזע חושף פרקים לא מוכרים בהיסטוריה של הצילום, מנתץ מיתוסים על מדעי הגזע הנאצים, מעלה שאלות על זכרון, מוזיאונים, וטוויטר, ומגלה עד כמה הפרשנות הויזואלית שלנו מוכתבת תרבותית.

פרופסור חיים וייס

ראש המחלקה לספרות עברית, אוניברסיטת בן גוריון בנגב
נושא המחקר
כיצד בדמיון הקולקטיבי הציוני הפכה דמותו של שמעון בר כוכבא (אשר שמו האמיתי הוא בר-כוסבה), ממפקד מרד שכשל במשימתו והוביל את העם לאסון נורא, למודל לחיקוי ודמות נעצרת. מחקר היסטורי – ספרותי על גילגוליה של הדמות מימי חז"ל ועד ימינו.

פרופסור דרור ורמן

החוג להיסטוריה, האוניברסיטה העברית, ונשיא המכללה האקדמית ת״א יפו, הקתדרה ע"ש ויג'באני בלימודים אירופאים
נושא המחקר
זהו אולי החפץ המדהים ביותר והמסתורי ביותר שנוצר באירופה בעת החדשה המוקדמת- דגם מיניאטורי, עשוי זהב וכסף, עם 162 דמויות וחפצים מזעריים, כ-5000 אבנים יקרות ועבודת אמאייל, שעשה הצורף הטוב בעולם לפני כ-300 שנה. על אף שהוא מתאים לסיפור מעשיה הוא חסר כל הגיון היסטורי – ולכן עד היום איש לא פיצח אותו…

פרופסור ירחמיאל (ריצ'רד) כהן ופרופסור מרים ריינר

מחלקה להיסטוריה של עם ישראל ויהדות זמננו, האוניברסיטה העברית
ראש החוג לאמנות יהודית, אוניברסיטת בר אילן
נושא המחקר
מונוגרפיה מקיפה על אומן פולני-יהודי, שמואל הירשנברג, שנמצא בסבך התקופה הסוערת של שלהי המאה ה-19, הנמשך לטבע, המוטרד מהגורל היהודי והמחובר למודרניזם. בעבודותיו משתקפים מתחים המשקפים את החברה הישראלית גם היום.

דוקטור נעמה סרי-לוי

החוג להיסטוריה של עם ישראל ויהדות זמננו, האוניברסיטה העברית
נושא המחקר
לברוח מהיטלר, לשרוד את סטלין
סיפורם הנשכח של רבע מיליון יהודים, שברחו מפולין במהלך מלחמת העולם השנייה והפכו לפליטים בברית המועצות. הם ניצלו מהשואה, אבל באיזה מחיר?

פרופסור חביבה פדיה

המחלקה להיסטוריה של עם ישראל, ראש מרכז אלישר לחקר יהדות ספרד והמזרח, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב.
נושא המחקר
סוגית הדור השלישי חריפה מאד בתרבות הישראלית חתך האורך הבין דורי נוגע בשאלות של טראומה, הדחקה, שכחה וזכרון. חתך הרוחב של הסוגייה מגלה נוכחות של מסע, הדחקה ושיבה בכל מגזר ומגזר: הגירות שונות,שואה, מזרחים, "מלח הארץ", דתיים לאומיים, חרד"לים, קיבוצניקים וכו וכו…

דוקטור רות קרא-איוונוב קניאל

המחלקה לתולדות ישראל, אוניברסיטת חיפה
נושא המחקר: "המשיח שלא נולד": משאלות תיקון וקלקולים בדרך לגאולה
בכל דור עולה דמות חדשה של "משיח" אליה מתנקזות תקוות קולקטיביות ופרטיות של ריפוי ותיקון. משיחי שקר ומנהיגים כריזמטים משתמשים באופן ציני בצורך האנושי בישועה ונוקטים בטרמינולוגיה מיסטית של חטא וגאולה.

איך נראות משאלות גאולה בנות זמננו? כיצד ניתן לפענח תופעות כיתתיות בפריזמה מגדרית ופסיכואנליטית? האם ניתן להיחלץ?


משתתפי ברוח הקולנוע 2021


רשום באבן (שם זמני)

יוצרים - לירון נרונסקי, איילת שץ

חוקרת - פרופסור ליאור גרוסמן

סדרת דוקו-אנימציה העוקבת אחר צוות ארכיאולוגיות וחוקרות שחושפות את התיישבות הקבע האנושית העתיקה בעולם, מסוף תקופת האבן, ומשחזרת את סיפורה של נערה פרה-היסטורית שחיה בכפר.

לוטה כהן - בונה ארץ חדשה

יוצרים - מעיין ריף ואדם ויינגרוד

חוקרת - ד״ר סיגל דוידי

בשנת 1921 לוטה כהן היגרה לארץ ישראל ונישאה למקצוע האדריכלות.
דרך מאות מכתבים אישיים שמתפרסים על פני שישה עשורים אנו משרטטים את דמותה של האדריכלית הראשונה שהותירה חותמה בבניין הארץ אך לא רק. ממילותיה שלה עולה השקפתה החברתית-פמיניסטית וגם זו המדינית, שנראה שעומדת גם אחרי מאה שנים במבחן הזמן.

פרויד נגד פרויד

יוצר - יאיר קדר

חוקר - ערן רולניק

סיפורו של ממציא הפסיכואנליזה כפי שמעולם לא סופר - באמצעות קולאז של עשרים אלף מכתביו, מספר הסרט מחדש את סיפורו של ההוגה היהודי זיגמונד פרויד בארבע שלבים בחייו שבהן הוא המציא את עצמו מחדש כדי להתגבר על משברים ואתגרים - להיות מיעוט, יהדות, אבל, שכול ומוות. הסרט משלב תובנות עכשוויות עם ארכיונים נדירים ואנימציה ריאליסטית פורצת דרך מתחום הגיימינג.

מתחת לעור

יוצר - יונתן חיימוביץ'

חוקרת - ד''ר דקל שי-שחורי

תיאור אינטימי של מסע החלמה, פיזי ונפשי, של כמה גיבורים המתמודדים עם מחלת עור קשה, במסגרת 'חופשת מרפא' של חולי עור בים המלח

תיקי בגדד

במאי - אבידע לבני

מפיקה - איילת אפרתי | עורך תוכן ותחקיר - איתי זיו

חוקר - פרופסור יהודה שנהב

ארגז עדויות מסתורי בארכיון בארה''ב שופך אור חדש על זהות זורק הרימון על בית הכנסת בבגדאד ב-1951.

אדמה רטובה

יוצרת - רחלי רוסינק

חוקרת - מיה דואני

סיפורו המורכב של עמק החולה כמשל על מערכת היחסים של המפעל הציוני עם הטבע. שבעים שנה אחרי תחילת מבצע ייבוש אגם החולה, בימי מגפות ותופעת התחממות האקלים, זה הזמן לספר את הסיפור כולו מחדש, להביט על המקום בהווה ואולי יהיה ניתן ללמוד לאן פנינו בעתיד.