יום ג' | 16.5 | 18:00 | סינמטק 3

הקרנה והענקת הפרס


דוקאביב ויד ושם יעניקו זו השנה השנייה את "פרס יד ושם למצוינות קולנועית בסרט תיעודי על השואה". הפרס בשווי 3,000 דולר יוענק לסרטו של אילן גולוד, "נתניזם", שגם הפיק וערך את הסרט.

מהנימוקים לבחירת הסרט – בשפה קולנועית מדויקת ועשירה, גולוד מצליח לעורר בצופה קשת רחבה של רגשות כלפי האמן האאוטסיידר, להחיות את היצירות שלו, ובמיוחד להעלות למודעות את המורכבות של תיעוד, אמנות ועדות, אודות הטראומה הכלל-אנושית שהייתה השואה.

את הפרס יעניק דני דיין, יו"ר יד ושם, באירוע מיוחד לאחר הקרנת הסרט, בנוכחות הבמאי אילן גולוד


לפרטים נוספים על הסרט

נתניזם

שבעים שנה אחרי שנשלח, כחייל אמריקאי, לשמור על בכירי הנאצים במשפטי נירנברג, נתן הילו אינו מסוגל להפסיק לצייר את זיכרונותיו. האמנות שלו מטלטלת, אך האם היא אותנטית? היתכן שהאירועים הדרמטיים ביותר בחייו מקבלים חיים משלהם?


נימוקי השופטים
"נתניזם" מביא את סיפורו של נתן הילו, אמן "אאוטסיידר", שבמשך 70 שנים יצר גוף עבודה מאסיבי מזיכרונותיו מהימים בהם שירת כחייל אמריקאי צעיר, בבית המשפט הבינלאומי שהוקם בנירנברג, בו יחידתו הוצבה לשמור על 24 בכירי הפושעים הנאצים, שנשפטו בידי בעלות הברית לאחר ניצחונן במלחמת העולם השנייה.
סרטו של גולוד חוקר את העדות ואת היצירה האמנותית של נתן הילו – רישומים, ציורים וטקסטים, ומדגיש את העובדה שייצוג ויזואלי אמנותי הוא צורה של עדות, בדומה לעדויות כתובות או מדוברות. בסרט נעשה מאמץ גדול לאשש את עדותו של הילו, ובכך מודגשות שאלות מורכבות על האופן בו יש להשתמש בעדויות, על אופיו של הזיכרון האנושי, וכיצד אלו אינם בהכרח תיעוד עובדתי, אלא מאפשרים תובנות עמוקות על השפעת האירועים על התפיסה והחוויה האנושית. בשפה קולנועית מדויקת ועשירה מצליח גולוד לעורר בצופה קשת רחבה של רגשות כלפי האמן האאוטסיידר, להחיות את היצירות שלו, ובמיוחד להעלות למודעות את המורכבות של תיעוד, אמנות ועדות, אודות הטראומה הכלל-אנושית שהייתה השואה.